Grand Canyon

11 april 2016 - Cameron, Arizona, Verenigde Staten

Vandaag waren we al vroeg uit de veren. Het beloofde een lange dag te worden. Om iets na 7u zaten we aan de ontbijttafel, om iets na 8 checkten we reeds uit. Na nog even getankt te hebben, nadat we gisteren ook al tankten, toen 3/4 van een tank, nu 1/2... gelukkig is de benzine hier een pak goedkoper. De eerste keer voor 26 dollar, de tweede keer voor 16 dollar.

We hadden gisteren in Sedona al onze 'Amerika the beautifull-pass' gekocht, die ons toegang geeft tot de meeste nationale parken. Zo'n ding kost 80 dollar, maar omdat we verschillende NP (grand canyon, bryce canyon, zion, death valley en yosemite) bezoeken, komt het een pak voordeliger uit. Om je een idee te geven, iemand die enkel naar de Grand Canyon wil, betaalt 30 dollar, maar mag daar dan een week onbeperkt het park mee binnenkomen.

Van Janne, Siebe en Sofie kregen we een helikoptervlucht boven de grand canyon cadeau. Toen we aan het visitor-center te horen kregen dat er waarschijnlijk niet gevlogen zou worden, door de bewolking in de canyon, vreesden we het ergste. Na een eerste quick peek op een uitzichtpunt gingen we met een bang hart richting helihaven. Inderdaad, we hadden pech. Wij hadden gereserveerd voor 11u25, maar er was een vliegverbod, al zeker tot 12u. De weersvoorspelling was dat het na de middag alleen maar slechter zou worden. Met veel spijt annuleerden we onze vlucht, we hadden er zo naar uit gekeken!

We besloten dan maar om er het beste van te maken. In het visitor-center boekten we een soort tour met gids als alternatief. Deze gaf ons heel veel praktische info, onder andere over het ontstaan, de geologie, toonde ons fossielen, toonde ons enkele plekjes waar we anders waarschijnlijk zelf nooit zouden komen. Het was best aangenaam om te doen, maar het was absoluut geen helikoptervlucht.

Het weer was echter verbeterd, we zagen dat er weinig tot geen wolken meer in de canyon hingen en in de verte hoorden we het geluid van een helikopter. We besloten om toch maar eens onze kans te wagen. We hadden geluk!

Het werd een zalige trip. 25 minuten in totaal, waarvan ongeveer de helft boven de canyon, de andere minuten heb je nodig voor het aanvliegen en terugvliegen.De uitzichten waren ON-GE-LOOF-LIJK! De canyon vanaf de grond zien is al fantastisch, het bovenaanzicht geeft nog een veel mooier beeld van de canyon zelf en zijn grootsheid. Het heeft echt een diepe indruk op ons nagelaten!

Daarna zijn we weer de met de auto de grand canyon inreden. We bezochten er nog een aantal viewpoints, gingen toch eens een halfuurtje de canyon in en daarna namen we de weg richting ons hotel. op deze weg lagen ook nog een aantal viewpoints. Bij het laatste viewpoint arriveerden we om 18.30. Dat was net op tijd om een fantastisch mooie zonsondergang mee te maken.

De weersvoorspellingen klopten dus niet helemaal, al moeten we wel zeggen dat het weer vreemde kronkels maakt hier. Het ene moment is het zonnig en een minuut later kan het aan het regenen zijn, hoewel de hemel nog steeds  blauw lijkt.

Na de zonsondergang zetten we onze tocht verder richting het hotel. We logeren vanavond in het 'cameron trading post hotel' in Cameron. Dit wordt gerund door navajo-indianen. Het ademt een heel leuke sfeer uit.

Morgen is er weer een nieuwe dag. Dan staat de omgeving van Page op het programma.

Afgelegde afstand 10-4-16: 160 mijl (257,5km)

afgelegde afstand 11-4-16: 156 mijl (251km)

totaal afgelegd: 637 mijl  (1025km)